Content strategieën en Google+ communities
Google+ communities zijn een belangrijk onderdeel van Google+. Ze maken het mogelijk dat mensen met een gedeelde interesse hierover snel en effectief nieuws en informatie kunnen delen, vragen kunnen stellen aan gelijken of experts en er over in discussie kunnen gaan. Iedereen kan een Google community starten, het is niet ingewikkeld en ze zijn kosteloos.
Als communities slim ingezet worden dan kunnen deze een belangrijk instrument zijn voor online marketing van een product, dienst of merk. Net als met alle andere marketingactiviteiten is het handig om een globaal plan te hebben voordat je aan de slag gaat. In dit artikel zal ik uitleggen hoe communities ingezet kunnen worden de hand van een fictief voorbeeld. Er komt ongeveer eens per twee weken een opvolgend artikel uit. Vul dit formulier in als je deze reeks wilt volgen.
- Planning community
- Doelstellingen voor inzet community
- Doelgroepen
- Naamgeving, social media en seo
- Promotie
- Aanmaken van een community
- Beheer en structuur
- Privacy instellingen
- Zoekmachine instellingen
- Beheer
- Documenten en regels
- Moderators
Waarom zijn communities aantrekkelijk voor marketeers?
Er zijn een aantal redenen die we hier kunnen aanvoeren. Het belangrijkste hierbij is de eigenschap van communities dat dit strak gesegmenteerde groepen mensen zijn die bijzonder goed herken-, beschrijf- en vindbaar zijn. Bekijk ook eens deze film voor meer verdieping.
Gesegmenteerde marketing en communicatiedoelgroepen
Communities op Google+ beperken zich voornamelijk tot zeer specifieke onderwerpen. Deze onderwerpen worden in detail besproken en dit door zowel leken als experts tezamen. Leden van de community zijn bewust lid geworden daarvan omdat ze betrokken zijn bij het onderwerp. Onder de leden van de wat grotere en actieve communities bevinden zich ook meestal de experts en autoriteiten ten aanzien van een onderwerp.
Een instrument v/h ontwikkelen van author rank & SERP
Communities kunnen worden ingezet voor het vergroten van je kringen van relevante volgers, als middel om online autoriteit te ontwikkelen en als instrument voor het optimaliseren van de content voor zoekmachines (SERP). Met behulp van communities kan er snel een relevant netwerk ontwikkelt worden. Als je dan met de mensen uit deze kringen berichten deelt en zij daar dan op reageren (reacties, reshares en +1) op jouw berichten dan is dit waardevoller dan 100 +1 van allerlei pluimage.
Communities zijn inzetbaar voor marketingcommunicatie en PR
Als er een duidelijke betrokken gemeenschap van vakgenoten bestaat dan bieden communities ook de mogelijkheid om effectief met deze (marketing)communicatiedoelgroepen te communiceren. Hierbij kan het zowel om attitude beïnvloeding als om het beheersen van negatieve PR gaan voor zowel een product, dienst, merk of de corporate identity.
Communities zijn een customer service / engagement kanaal
Ook kan een product, dienst, merk of bedrijf een actieve gemeenschap van klanten hebben. Door deze te organiseren als een community kunnen klanten helpen bij het oplossen van vragen die gesteld worden in het kader van customer service. Vaak weet de community en zijn experts meer over de producten, techniek en problemen die zich voordoen dan de leveranciers.
Via de customer service functie kunnen ook communicatiedoelgroepen als early adopters en opiniemakers met een indirecte communicatiestrategie worden bereikt die anders wellicht moeilijk of onbenaderbaar zouden blijven. Er kan bijvoorbeeld goodwill worden opgebouwd bij deze groepen zodat zij ook ontvankelijk gemaakt kunnen worden voor nieuws en informatie die anders niet over komt bij deze groep.
KISS-pricipe
In deze artikelreeks wordt het opzetten van een community vanuit een marketingperspectief besproken en hierbij hanteer ik het KISS principe (Keep it simple, stupid) wat inhoud dat ik vind dat een goed plan eenvoudig en duidelijk moet zijn wil deze een kans van slagen hebben. Ter illustratie van dit principe verwijs ik graag naar een dia die je hieronder ziet uit deze presentatie van Nasa.
Planning voor opzetten van een community
Het is misschien een groot wordt om het een marketingplan te noemen maar ik ben van mening dat het doorlopen van een aantal vaste vragen ons houvast en richting geeft. Een strategie hoeft niet ingewikkeld te zijn noch in detail uitgewerkt om goed te werken. Om tot een doordachte globale strategie te komen worden we gedwongen om na te denken over wat er komen gaat en wat er ons dan te doen staat. In feite ontwikkelen we hiermee vooraf scenario’s over mogelijke acties en reacties en dit is samen een globale strategie.
De volgende planning is een korte invuloefening. Voor dit fictieve voorbeeld neem ik voor het gemak aan dat er door de organisatie al bepaald is dat communities passen binnen de online marketingstrategie en dat er voor Google+ communities is gekozen. Onze fictieve onderneming heet overigens OverXposure.
Fictieve community Foto en Filmbewerking
OverXposure digitaliseert analoog film- en videomateriaal en is ook gespecialiseerd in het herstel van analoog en digitaal opnamemateriaal. Voor het aangaan en beheren van de relaties met de doelgroepen die online goed bereikbaar zijn, is er voor gekozen om communities centraal te stellen bij de benadering van deze doelgroepen. Dit is een logische keuze als voortgekomen uit de direct marketingstrategie.
Doelstelldoelingen voor de community
- Het communiceren met early adopters/experts over de laatste ontwikkelingen in de branche en welke oplossing wij daarvoor bieden.
- Het ondersteunen van ons merk als de expert in de branche voor image recovery.
- Het ondersteunen van ons imago als innovatief bedrijf.
Nu moeten we ons een community gaan voorstellen die dit zou kunnen realiseren. Vragen die wij ons moeten stellen zijn. Om wat gaat het (de doelen), om wie gaat het (doelgroepen), wie moeten het gaan doen (wij) en hoe moet de community er uit komen te zien om dit voor elkaar te krijgen. En vergeet niet. Wat hebben we daar dan voor nodig!
OMSCHRIJVING VAN DE COMMUNITY
Wij zijn een actieve partij in de brede film- en fotografiegemeenschap en met deze community willen we bijdragen aan brede onderlinge samenwerking in de branche en het uitwisselen van kennis en ideeën stimuleren en faciliteiten. Iedereen is welkom, van leek tot wizzard om samen met onze experts na te denken over de ontwikkelingen. We helpen elkaar ook bij het vinden van nieuws en informatie door dit hier met elkaar te delen. Ook kunnen we hier problemen aan elkaar of aan de expertgemeenschap voorleggen.
Naast deze omschrijving vind ik het nodig om duidelijker te hebben wat de opstelling van OverExposure is ten opzichte van de community. Een korte interne visie er op zeg maar. Daar heb ik van gemaakt dat OverXposure net elk ander lid op zoek is naar kennis om producten en klantcontacten te verbeteren. De community biedt de mogelijkheid om dit te organiseren. Hierbij is OverXposure bereid een vergaande faciliterende rol in te nemen als dit nodig is. Het doel is om klanten zo snel mogelijk tegen zo laag mogelijke kosten van zijn probleem af te helpen en om in contact te blijven met onze belangrijke klantgroepen. Onze klanten hebben soms meer kennis van onze producten dan wijzelf en dat willen we inzetten ten gunste van iedereen.
Met deze omschrijving en kijk op communities hebben we een reëel kader neergezet om mee aan de slag te gaan. We gaan starten concreet met het geven van een naam aan onze community in oprichting.
Naamgeving van een community als instrument voor SEO
Een minder bekend feit is dat dat communities een krachtig instrument zijn voor zoekmachineoptimalisatie en social media optimalisatie(SMO). Zoekmachine optimalisatie (SEO) is het dusdanig vormgeven, verspreiden en onderhouden van links naar jouw website zodat deze zo hoog mogelijk in de lijst van zoekresultaten komt binnen een zo relevant als mogelijke context. Het is dus belangrijk dat we een naam verzinnen die de lading dekt, die mensen zouden kunnen intypen als ze het zoeken en die het liefst goed combineert met combinaties achter de naam die op subcategorieën slaan. Dit is tevens een prettig voor de bezoeker.
Buiten de muren van Google is niet precies bekend hoe de Ranking wordt berekend en hoeveel weging bijvoorbeeld wordt gegeven aan sociale factoren zoals het aantal plussen (+1 of plus one) die een pagina heeft gekregen. Desalniettemin zijn er methodes die die met voortschrijdend inzicht de bekende logica voortzetten en waarmee zeer goede resultaten behaalt kunnen worden in online marketing. Als de volgende drie regels worden aangehouden dan is een goede start verzekerd.
1: GEBRUIK JE PRIMAIRE KEY WORD(S) IN DE NAAM VAN JE COMMUNITY
Een naam als ToverFu is wellicht een sterke merknaam voor een dieetproduct op basis van tofu maar het zal nooit worden ingetypt ongeacht of men wel of niet een dieet op basis van tofu zoekt. Goede namen zijn bijvoorbeeld “Tofu Dieet Club” of “Afvallen met Tofu”. Voor ons voorbeeld kiezen we de naam Foto en film bewerking.
2: CREËER SUBCATEGORIEËN MET ZINVOLLE NAMEN ALS SUFFIX
Google indexeert ook de subcategorieën van een community op basis van de naam van de categorie. De naam van de community en de subcategorie kunnen dan worden gecombineerd voor een effectieve indexering. Met onze community “Foto en film bewerking” hebt gemaakt met daarin subcategorieën:
- Analoge film digitaliseren
- Herstellen analoge film
- Herstellen digitale film
- Tips en trucs
Als een community openbaar is dan worden de berichten in de subcategorieën als volgt geïndexeerd “Foto en filmbewerking. Analoge film digitaliseren”. Daarin zouden berichten geplaatst kunnen worden met titels als “Hoe zet ik mijn oude 8 millimeterfilms op dvd”. Het belangrijkste is de titel van het bericht want hier richt je je op een uitdrukking die mensen zullen intypen als ze het zoeken. We krijgen dan het onderstaande en lijkt mij goed omschrijven wat we bedoelen en iets wat mensen zouden kunnen intypen.
Foto en film bewerking / Analoge ffilm digitaliseren: “hoe zet ik mijn oude 8 mm films op dvd”
3: KIES ALTIJD ZINVOLLE NAMEN VOOR DE LEDEN VAN JE COMMUNITY
Kies altijd zinvolle namen voor zowel je community als je subcategorieën want naamgeving puur gericht op SEO is hinderlijk voor je leden en zal de ontwikkeling van een actieve community in de weg staan.
Bron: Mark Traphagen (Google+ Community SEO) en Wikipedia.
Promotie van de community
Nu we een naam hebben die goed werkt voor onze clubje gaan we verder nadenken over hoe we dan leven in de community krijgen. De film van Martin Shervington richt is gericht op het opzetten van een community in de praktische zin. Het is een goede instructiefilm om wegwijs mee te worden met Google+ communities.
Nu we een onze ontwerp voor de community geoptimaliseerd hebben voor zoekmachines en weten hoe we praktisch dingen moeten aanpakken gaan we zelf actief aan de slag om de community te promoten. De standaard functies voor het promoten van een community op Google+ zijn uitnodigingsfunctie en de optie om communities te delen met met kringen. Omdat je voor beide functies moeten beschikken over een persoonlijk profiel of een Google+ pagina met relevante volgers is het raadzaam daar eerst aan te werken voordat je je community lanceert.
Verwijs en laat verwijzen naar de community
Dikwijls wordt er te weinig aandacht besteed aan het linken naar de community. Link minimaal vanaf alle Google+ profielen en pagina’s, de homepage en waar gepast in berichten op social media. Dit is niet geen schrapen vanaf de bodem want backlinks krijg je niet zomaar. Vraag moderators, medewerkers, zakelijke relaties en partners ook om naar je community te linken.Dus steek hier tijd en moeite in en wees vooral oprecht en creatief met het verzoek voor een link. Meng je onder de mensen, wees jezelf maar vergeet hierbij je doel niet want dat daarvoor sta je opgesteld.
Stel strategisch gekozen moderators aan zoals bekende mensen op Google+
Door het aanstellen van moderators die bekendheid genieten op Google+ en/of algemene bekendheid genieten dan zal dit nieuwe leden aantrekken.
Delen van berichten van mensen die je graag in de community wilt hebben
Op het moment dat iemand een voor de community relevant bericht deelt op Google+, of elders op het internet, dan kan je deze in jouw community plaatsen. Zorg dat je deze reshared zodat deze persoon opmerkt dat je het gedeeld hebt. Dit is ook goed voor hun aanzien dus ze zijn er meestal wel blij mee. Het mes snijdt hier aan twee kanten. De leden van de community krijgen updates met relevante informatie en de persoon die het bericht plaatste wordt gewezen op de community en dit dan ook een subtiele prikkel en een verkapte uitnodiging om lid te worden worden gezien. Dit werkt.
Promotie door de leden
Als leden enthousiast zijn over de community dan kan je stimuleren dat zij de community promoten. Je kan hiervoor bijvoorbeeld een standaard bericht beschikbaar stellen die leden dan in een keer kunnen delen. Dit is slim om te doen omdat het er ook voor zorgt dat de berichten er mooi uit zien of in ieder geval zoals jij graag zou willen en uiteraard de juiste boodschap overbrengen.
Promotie community Foto en film bewerking
Voor onze community Foto en film bewerking zijn klanten, leveranciers en zakenrelaties uit zo veel mogelijk toegevoegd aan de kringen van de pagina. Ook zijn een aantal key medewerkers, een drietal experts, een marketingmedewerker en de directeur toegevoegd als lid en de experts en marketingmedewerkers als moderator voor het onderdeel van hun expertise. Voor degene die niet actief waren op Google+, inclusief de directeur, is er de afgelopen twee maanden bijscholing geweest op het gebied van Google+ en social media. Ook hebben ze ondersteuning gehad bij het opzetten van hun eigen Google+ en social media profielen.
Daarnaast is er een bekendere fotograaf / fotobewerker, die al als gesponsorde merkambassadeur actief was, toegevoegd aan de community. Zijn inbreng zal activiteit moeten aanwakkeren en aan de hand van zijn werk worden de producten en technieken die wij onder de aandacht willen brengen neergezet in de vorm van subtiele showcases.
Alle mensen die hier genoemd worden gevraagd de community te promoten op alle sociale netwerken. En ja precies zoals het hier staat.
Structuur en beheer van de community
We moeten ons ook verdiepen in de gewenste structuur voor het opzetten en beheren van de community. We moeten een keus maken ten aanzien van de privacy, de wijze van beheer en de structuren ten aanzien van Google+ pagina’s en dergelijke.
Privacy: openbare en gesloten community’s
Google+ kent dus de openbare (public) en de gesloten community (private). Om van een gesloten community lid te kunnen worden moeten gebruikers eerst een verzoek indienden bij de moderator. Dit gaat via de knop die zichtbaar is voor niet leden zodra zij op de pagina van de community geland zijn. De moderator bepaalt dan of iemand toegelaten wordt of niet. In tegenstelling tot voorheen kan een beheerder de privacy van een community wijzigen. Houd er wel rekening mee dat als je een besloten community openbaar maakt dat dit niet goed kan worden ontvangen door de leden die immers dachten niet openbaar te posten.
Uitleg aanpassen privacy van een Google+ community
Het aanpassen is echt heel eenvoudig. Je gaat naar de hoofdpagina van de community en klikt daar in de rechter zijbalk op het tandwieltje. Er wordt dan een keuzemenu getoond en daar moet gekozen worden voor bewerken. Dan staat link onder in dezelfde balk een knop met de tekst “Wie kan deelnemen”. Geef aan wie dat zijn, sla deze instelling op het is aangepast.
Daarnaast kan er ten aanzien van zoekmachines ingesteld worden of:
- De community vindbaar is door zoekmachines.
- De inhoud van openbare communities doorzoekbaar is.
Denk als onderdeel van je planning hier over na en neem een besluit en onthoudt die voor later.
Beheer van de community
We hebben dus een vijftal moderator die allemaal beheerder worden gemaakt van de community. Ook zal er een eigenaar moeten zijn. De vraag is nu. Hoe gaan we dit beheren? We hebben een aantal opties hierin:
- Werknemer A maakt deze aan met zijn persoonlijk profiel.
- Werknemer A maakt deze aan met de Google+ pagina van het bedrijf.
- Werknemer A maakt een Google+ pagina aan voor de community met de bedrijfspagina en de community pagina wordt gebruik voor beheer van de community.
A valt direct af want we willen niet dat een werknemer eigendom heeft van de community van de werkgever. Dit is echt de praktijk en wordt vaak vergeten tot dat er aanleiding is dat we dit niet meer willen en dan ben je te laat. Dat zou slecht management zijn vind ik.
B kan wel en is een optie. Houd er rekening mee dat je dan ook met de bedrijfspagina heel zichtbaar bent als eigenaar en dit waarschijnlijk minder populair zal zijn. Daarom gaan de moderators ook onder hun eigen profiel als normaal lid deelnemen.
C Is wat mij betreft de beste optie. Door een pagina aan te maken die we onder de Google+ pagina van het bedrijf hangen, wordt de nieuwe pagina en de daaronder aangemaakte community eigendom van de bedrijfspagina en dus van het bedrijf. Ook kunnen de beheerders van de pagina dan ook allemaal handelen als de pagina in de community. Hiermee kan je dan uniform naar buitenkomen en onafhankelijk van je persoon berichten sturen aan de comnmunity of optreden wat hopelijk niet vaak nodig is. Dat vind ik zelf belangrijk omdat als je alleen als een pagina de interactie aangaat geeft dit minder response.
Schema opzet en beheer van een community
Iedere betrokkene bij Google+ maakt altijd als eerst een persoonlijk profiel aan. Dan maakt de manager van het project de Google+ bedrijfspagina aan en voegt daar de werknemers aan toe als beheerders. Dan maakt de manager (of een medewerker dit maakt nu niet meer uit) de met de bedrijfspagina de community pagina aan. Dan worden de werknemers die ook moderator zijn van de community ook aangesteld als beheerder van de community pagina.
Nu kunnen alle medewerkers die dat moeten de Google+ bedrijfspagina beheren en optreden als moderator als de community pagina. Dit komt er dan ongeveer als volgt uit te zien.
Volgende artikel
In het volgende deel zal ik het verder professionaliseren van de community met eigen hashtags, help documentatie voor leden en tips en trucs voor moderatie bespreken.
Vervolgartikelen
Wil je op de hoogte gehouden worden voor opvolgde artikelen specifiek in deze reeks over Author Rank vul dan hier je e-mailadres in. [contact-form to=’[email protected]’ subject=’volger blog reeks’][contact-field label=’Email’ type=’email’ required=’1’/][/contact-form]
Je ontvangt alleen een bericht als er in deze reeks een nieuw artikel is verschenen.
Trackbacks
[…] Google+ communities zijn belangrijk marketinginstrument. Ze maken het het voor marketeers mogelijk doelgroepen te vinden en aan te spreken op Google+ . […]