Google heeft een centraal dashboard gemaakt waar zakelijke gebruikers hun lokale aanwezigheid in Google Search mee instellen voor Google Search en Maps en Google+ lokaal. Hier kunnen de Google Maps vermelding(en) beheerd worden die leidend zijn voor hoe een bedrijfsvermelding op Maps en in de zoekmachineresultaten van Google er uit ziet, en of en voor welke zoektermen de vermelding getoond wordt. Het zakelijke Places dashboard is te bereiken via http://www.google.com/local/business
Google Places met of zonder Google+ lokale pagina
Er bestaan twee versies van het Google Places dashboard namelijk ‘het oude’ en ‘het nieuwe’ Google Places Zakelijk dashboard die in tegenstelling tot de oude versie gekoppeld is met een Google+ lokale pagina. Met een oude stijl Places vermelding / dashboard zijn er minder mogelijkheden zijn om content te delen. Met de lokale Google+ pagina kunnen we bijvoorbeeld YouTube video’s plaatsen op ons eigen kanaal en die delen met bezoekers van de lokale pagina op Google+, op het YouTube kanaal zelf en op Google+. Als er een bestaande vermelding is met daarbij het oude stijl Places dashboard dan kan men upgraden naar de nieuwe versie met een Google+ lokale pagina. Dit wordt dan aangegeven in het dashboard zelf. Als er nog geen bestaand account is voor een bedrijfsvermelding in Places dan maken we direct het nieuwe dashboard aan met een lokale Google+ pagina.
Begin altijd met het aanmaken van een bedrijfsvermelding die wordt gebruikt voor Google Search, Maps en Mobile. Om deze vermelding te activeren moet er een Google+ lokale pagina aangemaakt zijn die geverifieerd kan worden. Als er een nieuw Places dashboard / acc0unt wordt aangemaakt dan wordt de lokale Google+ pagina automatisch gemaakt. We vinden die in het linker menu onderaan maar eerst wordt de vermelding onder het tabblad Vermeldingen helemaal ingevuld. We kunnen hier belangrijke zaken vermelden die klanten vaak zoeken zoals:
- Bedrijfsnaam
- Adres
- Openingstijden
- Omschrijving
- Foto’s
Let er op dat er niet elke naam gegeven kan worden aan het bedrijf bij het deel bedrijfsnaam. Dit moet wel een officiële bedrijfsnaam zijn. De foto’s die hier toegevoegd kunnen worden moeten primair van het object op het adres zijn. Google voert handmatige checks uit voor het verzoek ter verificatie van de Google+ lokale pagina wat uiteindelijk alle vermeldingen op zowel Search, Maps als Mobile activeert. Vanaf dan kan het bedrijf geworden worden op bedrijfsnaam, adres en categorie.
Zoekmachine optimalisatie (SEO) Google+ lokale pagina / Places
Lokale bedrijven worden beter gevonden op lokale zoekopdrachten omdat consumenten winkels in de buurt zoeken om iets te gaan kopen. De lokale pagina is hiervoor het belangrijkste elementen en bepalend voor de zoektermen waarvoor een bedrijf vermeld wordt. Leidend voor de beschikbare zoektermen waarop bedrijven gevonden kunnen worden zijn de bedrijfsnaam en de omschrijving waarbij de bedrijfsnaam het belangrijkst is.
Google+ lokale pagina bedrijfsnaam en omschrijving kiezen
De bedrijfsnaam is het belangrijkste SEO element maar er moet een officiële bedrijfsnaam gekozen worden. Er mag achter de bedrijfsnaam een generieke term gezet worden die de het soort bedrijf omschrijft. Dit mag niet wervend of zelfpromotie zijn. Een goede naamsvermelding is ‘Bakker Lelystad bedrijfsmakelaar’. Een naam die niet geschikt is is bijvoorbeeld ‘Bakker Lelystad makelaar met de laagste courtage’. Door een bedrijfsnaam te kiezen die overeenkomt met de echte bedrijfsnaam en een goed gekozen achtervoegsel worden we beter gevonden. We kunnen hiervoor ook keyword volume onderzoek doen met de Google AdWords Keyword planner tool. Gebruik in je omschrijving links naar je eigen belangrijke webpagina’s.
Google+ lokale pagina verifiëren
De lokale pagina is noodzakelijk om als bedrijf vermeld te worden op Google Maps, Places en in Search en Mobile. Onderstaande komt uit de de help pagina op Google.com
“Door middel van verificatie laat u anderen weten dat uw lokale Google+ pagina daadwerkelijk wordt beheerd door uw bedrijf. Wanneer u uw Google+ pagina verifieert, kan uw bedrijf overal op Google worden gevonden, bijvoorbeeld in Google Zoeken, Maps en Google Mobile.” bron https://support.google.com/business/answer/2566416?hl=nl
Het adres wordt gecontroleerd door het sturen van een briefkaart met een pincode. Deze moet degene die op het adres gevestigd is ingevoerd worden via de op de kaart vermelde URL. Daarna is de pagina geverifieerd op adres.
Koppelen geverifieerde Google+ lokale pagina met website als Publisher (rel=publisher)
Als de lokale Google+ plagina geverivieerd is dan is deze nog niet met een publisher koppeling gekoppeld aan de website van het bedrijf. Dit moet apart gedaan worden. Een geverifieerde lokale pagina en is daarmee niet gekoppeld aan de website. Een publisher is een website gekoppeld aan een Google+ pagina met een geverifieerde uitgeversrelatie ofwel rel=publisher. Voor een geverifieerde Google+ lokale pagina kan dit pas nadat deze daatwerkelijk geverifieerd en actief is. Op het tabblad About kunnen we dan dezelfde procedure doorlopen als bij andere lokale pagina’s
Wijzigingen doorvoeren met Google Places Zakelijk
Het duurt een aantal dagen voordat een wijziging wordt doorgevoerd voor geverifieerde pagina’s. Wanneer er tussentijds een wijziging wordt aangebracht begint de procedure gelijk weer helemaal vooraan. Als we dit blijven doen worden we nooit geverifieerd.
Trackbacks
[…] In deze nieuwsbrief praat ik jullie graag bij voor de laatste ontwikkelingen op Google+ gebied. Omdat Google+ eigenlijk de sociale laag voor het gehele Google platform is ontwikkelt het zich dagelijks. De meest recente ontwikkeling is de koppeling tussen Google Places en de Google+ lokale pagina. De lokale pagina is hierbij leidend geworden voor verificatie van alle vermelding op bedrijfsnaam en adres voor Google Search Maps en Mobile. Lees hier mijn blog Google Places zakelijk met lokale pagina om voor meer details en de cheat sheet voor Google+ lokale …. […]